Introdans & Krisztina de Châtel

Theater

“Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen” aldus Roel Voorintholt, artistiek directeur Introdans.

Voor de voorstelling Typhoon werkte Krisztina de Châtel samen met beelde…

“Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen” aldus Roel Voorintholt, artistiek directeur Introdans.

Voor de voorstelling Typhoon werkte Krisztina de Châtel samen met beeldend kunstenaar Peter Vermeulen en componist Simeon ten Holt. Het centrale thema in het werk van Peter Vermeulen is het omzetten van energie in bewegende en geluidsproducerende beelden. Voor Typhoon werkte hij het idee uit om de dansers een regelrechte confrontatie aan te laten gaan met de onberekenbare krachten van de wind. Hij plaatste daarvoor drie windmachines die in kracht kunnen variëren van een lichte bries tot een flinke storm. De Châtel laat haar dansers vervolgens de directe confrontatie aangaan met de door Vermeulen ontworpen windmachines.

45 Minuten voor aanvang wordt er een inleiding gegeven door Annette Embrechts, dans- en theaterjournaliste voor de Volkskrant. Hiervoor kun je kosteloos een plekje reserveren tijdens het bestelproces.

English version below:

During a calm prologue accompanied by the gentle piano sounds of Simeon ten Holt’s Canto Ostinato, the dancers are preparing themselves for what’s to come. They are leaning off balance as if leaning into the wind. Their arms are slicing through the air. They are ready for battle. Then, the rising soar of wind machines is drowning out the soft sound of the piano. The dancers are filling their longs with air and proudly fight this (invisible) matter that is made tangible through their dancing. Choreographer Krisztina De Châtel’s monumental dance production ‘Typhoon’ (1986) will hit the theaters again in 2025 and will be performed by dancers of Introdans. De Châtel, queen of minimalist dancing, has a choreographic obsession with order, which will be tested during this show as if in a raging storm. 

“I have always admired Krisztina De Châtel’s minimalist work. The clarity in structure, subtle shifts, and the battle with the force of the wind machines are incredibly captivating. Introdans is committed to treasuring and reperforming the existing repertoire to prevent dance from becoming disposable art, allowing a new generation of audiences to experience these impressive works,” says Roel Voorintholt, artistic director of Introdans. 

For the show ‘Typhoon,’ Krisztina De Châtel collaborated with visual artist Peter Vermeulen and composer Simeon ten Holt. The central theme in Peter Vermeulen's work is the conversion of energy into moving and sound-producing images. For ‘Typhoon,’ he worked with the idea of ​​having the dancers directly confront the unpredictable forces of the wind. He placed three wind machines on stage producing various wind forces, from a gentle breeze to a heavy storm. Subsequently, De Châtel has her dancers engage in a direct confrontation with the wind machines designed by Vermeulen.
 

Prijzen

  • € 25,00

Wanneer

Locatie